07.08.2012

Kesälomalla Berliinissä

Viime viikolla pidin pois viikon kesälomani. Vietimme viisi mukavaa päivää upean kesäisessä Berliinissä perheporukalla. Meidän pojat eivät tosin olleet mukana, mutta tyttäreni ja hänen poikaystävänsä perhe oli meillä matkaseurana. Yksi matkan hauskin kokemus oli pyöräily 7-henkisellä polkupyörällä. Meidän sakissa se muuntui jopa 8-hengen kulkupeliksi. Matkaseurueemme kuusi henkilöä polki, pyörän kuski polki ja ohjasi ja minä sain kunnian istua pyörässä olevan pienen pyöreän pöydän keskellä :D

Edellämainitulla kyydillä huristelimme muutaman sadan metrin matkan Brandenburgin portilta (käytiin siellä kahtena päivänä, josta syystä eri asu)….

….Holokaustin muistomerkille.

Säät suosivat meitä koko reissun ajan ja olikin niin mukava edes vähän maistaa tänä kesänäkin oikeaa hellettä :) Joka aamu kävimme hotellimme kulman takana olevassa kahvila Mirossa nauttimassa rapeat sämpylät ja isot kahvit.

Minun suosikkini oli lohi-kananmuna -sämpylä. Huomaa kiva simpukanmuoto sämpylässä!

Tosin hyvältä maistui yhdistelmä salaatti-vuohenjuusto-saksanpähkinä -sämpyläkin. Tätä pitää kokeilla kotonakin:)

Saavuimme Berliiniin viime maanantai-iltapäivänä ja metroliput ostettiin heti tiistaina. 72 tunnin metrolippu maksoi 23 euroa/henkilö ja sillä huristeltiinkin sitten ympäri Berliiniä ahkerasti tiistai, keskiviikko ja torstai. Museoissa ei juuri käyty, lukuunottamatta Holocaust muistomerkin vierellä sijainnutta juutalaismuseota. Matkan aikana seisottiin Berliinin muurinpalasella….

…seurattiin tiileillä merkittyä muurin kulkureittiä jonkin matkaa….

…ja ihailtiin upeita rakennuksia hienoine puutarhoineen.

Alexanderplatsilla paistateltiin päivää jonkin aikaa. Pojat ostivat currywurstit sämpylällä kätevästä ”syligrillistä” :) Ei sitä paljoa tarvitse bisneksen pyörittämiseen; grilli syliin ja makkarat paistumaan :D Hintakin oli vain 1,35 euroa ja olihan se hyvää!

Alexandeplatzilta käveltiin helteessä muutaman kilometrin matka Brandenburgin portille. Välillä käytiin kahvilassa virkistäytymässä ja välillä napattiin autokioskista jätskit. Kävelymatkalla oli paljon mielenkiintoista nähtävää; upeita kirkkoja ja kuuluisa 368 metriä korkea Berliinin televisiotorni. Tornin näköalatasanteelta 204 metrin korkeudesta voi hyvällä säällä nähdä jopa yli 40 km:n päähän!

Hotellimme; Mark Apart sijaitsi Lietzenburgen Strassella. Sieltä noin 500 metrin päässä oli vilkas kauppakatu Kurfurstenstrasse ja  Uhlandstrassen metroasema.

Paljon nähtiin, mutta paljon jäi vielä näkemättäkin suuresta 3,4 miljoonan asukkaan kaupungista. Tänne voisi ehdottomasti vielä joskus palata!

22 Responses to “Kesälomalla Berliinissä”

1. Mintsi sanoo:

Tulipa hyviä muistoja mieleen kun näin kuvasi Berliinistä, tuli käytyä siellä huhtikuussa :) Sillon tosin ilmat oli aika kylmät ja huonot, mutta voisin mennä kyllä uudelleenkin käymään! :) Berliinistä pistin myös merkille kaikki ihanat ja erilaiset sämpylät :)

• Soile sanoo:

Tosi hieno kaupunki! Muutenkin taidan tykätä enemmän tällaisista kaupunki-lomista; on niin mukava tepastella pitkin suurkaupungin katuja ympärille katsellen:)

2. Oi, oi! Minä kävin naisporukalla kesäkuun alussa Berliinissä -oli aivan upea reissu! Mielelläni lähtisin uudelleenkin. :)

3. Anonymous sanoo:

Miten shoppailumajdollisuudet? Oliko hyviä kauppoja?

• Soile sanoo:

Paljon oli kauppoja ja PRIMARK varsinkin on aina nähtävä siellä missä se on. Outletteihin ei valitettavasti ehditty tutustumaan ja nehän ne aina parhaita olisi:) Nyt ei paljon muutenkaan shoppailtu kun tuo miehen köriläs oli mukana, eikä oikein viihdy kaupoissa;)

• Mintsi sanoo:

Voi ei..missä Berliinissä oli Primark? :) minulta on mennyt ihan totaalisesti ohi…kaupunkina Berliini on niin iso että kannattaa esim shoppailupaikat tutkiskella etukäteen…luulin tutkineeni mutta PRimark ei osunut silmään missään :)

Itse suosittelen myös Berliinin eläintarhaa! Tosi iso eläintarha ja eläimet pystyy näkemään paljon lähempää mitä esim Suomen eläintarhoissa, mitä joku kirjoittaja mainitsikin..itse pidän muutenkin Saksasta paljon, tänä kesänä tuli reissattua autolla ympäri Saksaa 2vkoa, halvempaa kuin Suomessa,ystävällisiä ihmisiä, hyvää ruokaa, hyvät shoppailumahdollisuudet pienilläkin paikkakunnilla, suht lähellä Suomea yms :) Itse mietin syksyn kaupunkilomaksi mahdollisesti Munchenia :)

• Soile sanoo:

Primarkin selvitin jo ennen lähtöä ja niitä löytyi kaksikin: toinen Alexanderplatzilla ja toinen Walther-Screiber-Platzilla. Molemmat ihan Metro-pysäkin vieressä. Jos oikein tulkitsin netistä on ne vasta tänä kesänä avattu Berliiniin.

• Anonymous sanoo:

Alexander Plazin Primark ei ole vielä auki, ei ollut ainakaan eilen…

Walther-Screiber-Platzilla on ainoa auki oleva Primark. Olihan kokemus !!

• Soile sanoo:

Ai; no siellä Alexander Platzin Primarkissa ei kyllä yritettykään käydä, näin vain, että sielläkin luki Primark:)

4. sirkkis sanoo:

Sinulla oli ihana lomamatka kun sääkin suosi ja sai nauttia kesästä siellä.

5. Ansku sanoo:

Olipa kiva että ehdit lomaakin välillä pitää ja oli kiva reissu! Sinulle sopii hyvin lyhyet hiukset (en muista onko ollut jo kauemminkin:). Mukavaa työhön paluuta!

• Soile sanoo:

Oli kyllä mukava irtautuminen arjesta:) Kiitos, olen toukokuussa leikkauttanut taas polkkiksen, tosin nyt vielä lyhemmän kuin ennen. Mullahan on tapana aina vuosi kasvattaa hiuksia ja sitten suurinpiirtein kerran vuodessa ne taas käyn pätkäisemässä polkkamalliin:)

6. Anonymous sanoo:

Aah, Berliini on kyllä yksi maailman parhaita kaupunkeja! Edellisen kerran itse kävin heinäkuun alussa, koska lempibändini esiintyi siellä.

Shoppailukaupunki Berliini on ehdottomasti. Kurfuerstendamm vetää vertoja jopa Lontoon Oxford Streetille tarjonnassa. Lisäksi musiikin ystäville Berliini tarjoaa paljon, keikkoja on huikea määrä sekä todella monissa kuppiloissa saa kuulla joka ilta elävää musiikkia. Ihmiset ovat ystävällisiä ja auttavaisia. Ruoan ja juoman hinta ei juuri pääätä huimaa. Kaupunki on myös suurkaupungiksi siisti. Kreuzbergiin kannattaa tutustua, kivoja kauppoja, rentoja baareja ja mukavan leppoisa meinkinki ei ihan keskustan vilinässä.

Itse suosittelen Berliinin eläintarhaa käyntikohteeksi ihan aikuisillekin. Eläintarha on aivan keskustassa, lippu ei ole kallis ja eläintarhan suunnittelussa on todella otettu huomioon, että ihmiset pääsisivät mahdollisimman lähelle eläimiä. Mm. jääkarhuja on mahdollista nähdä siten, että välissä on vain ja ainoastaan turvalasi.

Muille Berliiniin matkaaville vinkiksi, jotka eivät ole kiinnostuneita museoissa juoksemisesta, että päivälippu AB- vyöhykkeille maksaa 6,30. Joten päivälippu tulee halvemmaksi kolmenakin päivänä kuin tuo 72 h kortti. Toki kortti on hyvä silloin, kun aikoo käyttää paljon sen etuja hyväkseen. :)

Hienoja kuvia, Soile!

-Mimmu

• Soile sanoo:

Kauppoja sieltä tosiaan löytyy ja paljon:) Tulipa paljon muutakin hyvää tietoa mahdollista seuraavaa matkaa varten ja tosiaan tuo lippuhomman edullisempi versio huomattiinkin myöhemmin; no eipä tarvinnut sitten kun kerran ostaa lippu;) Kiitos paljon sinulle näistä vinkeistä:)

7. Anonymous sanoo:

Oi että, itsellä taisi jäädä pala sydämestä Berliiniin. Kävimme päivävisiitillä Berliinissä huhtikuussa Hallesta käsin. Eihän nyt päivässä ehditty nähdä mitään muuta kuin Brandenburgin portti, muutama metroasema ja maisemia bussi nro. 100 kyydistä. Sinne täytyy ehdottomasti päästä uudelleen!

8. Anonymous sanoo:

Taisin itseasiassa nähdä sinut Berliinissä, olitte siinä irkkupubissa :) Tajusin vasta hetken päästä, että mistä olit tutun näköinen!
    Kiva kaupunkihan tuo Berliini on, mutta itse olen vielä enemmän Lontoon ystävä.
    -Riia

• Soile sanoo:

Olipa vain sattuma! Kyllähän me sieltä maanantai-iltapäivänä kävimme ja nuoriso meni vielä illalla takaisin sinne karaokea laulamaan:) Itselläni on vielä Lontoo näkemättä, joten en osaa sanoa kumpi on kivempi.

9. Susanna sanoo:

Voi olipa nappiaihe blogille :D Lähdemme sunnuntaina Berliiniin kolmeksi päiväksi. Kiitos postauksesta, tämä sai hymyileen.

• Soile sanoo:

Hieno homma, mukavaa matkaa ja käykäähän te siellä eläintarhassakin, jota täällä niin moni on suositellut. Meillä se jäi valitettavasti käymättä, mutta sitten ensi kerralla pitää kyllä sielläkin piipahtaa:)