10.03.2015

Loma Lontoossa

Viime viikolla vietin talvilomaa Lontoossa :) Varattiin matka jo viime vuoden lokakuun loppupuolella ja nyt reissu on tehty.  Matkaseuranani oli tyttäreni ja toinen lähes samanikäinen äiti-tytär pari. Ihan parasta ja samanhenkistä matkaseuraa :) Lensimme Ryanairilla Ruotsin Skellefteån kautta. Lähdimme keskiviikko-aamuna klo 7.00 ajelemaan kohti Skellefteåta, jonne meiltä on noin 280 km. Ajomatkaan meni pikkuisen reilu kolme tuntia ja lentomme lähti klo 12.20 suomen aikaa. Perillä Lontoon Stantedissa olimme klo 13.00 paikallista aikaa. Olen lentänyt myös aikaisemmin halpalentoyhtiö Ryanairilla Saksan Bremeniin ja Franfurt Hahniin sekä pari vuotta sitten Lontooseen. Edulliset lentoliput  ja aina ajallaan, tälläkin kertaa jopa 20 minuuttia aikataulua edellä sekä mennessä että palatessa. Taitaa olla ainoa lentoyhtiö, jonka lennoista yli 90 % on aikataulussa.ryanairLontoon Stanstedista on Lontooseen matkaa noin 60 km, joka taittuu 45 minuutissa Stansted Express pikajunalla. Mitä enemmän matkaseurueessa on henkilöitä sitä edullisempi on matkalippu. Kannattaa myös ostaa heti kerralla meno-paluu -lippu, jolloin hinta on vielä edullisempi. Meidän neljän seurueelle meno-paluun hinta oli 64 puntaa (noin 90 euroa), joka tekee 22,50 euroa per henkilö. Kentältä kulkee myös busseja, mutta hintaero on sen verran pieni, että suosittelen tuota pikajunaa, jossa matka menee nopeammin sekä mielestäni mukavammin ja tilavammin. Junia menee joka 15 minuutti, joten aikataulujakaan ei juuri tarvitse miettiä.  Ensimmäinen juna lähtee Stanstedista klo 5.30 ja viimeinen klo 00.30. Liverpool Street Station on pääteasema ja sieltäpäin lentokenttää kohti lähtee eka juna jo klo 3.40 ja viimeinen klo 23.25. standsted expressOlimme perillä Liverpool Street asemalla noin klo 15.00 paikallista aikaa ja ostimme asemalta välittömästi metroliput neljäksi päiväksi. Edullisin tapa ostaa metrolippu alle viikon reissulle on hankkia Oyster Card, jolle ladataan tietty summa matkarahaa. Kysyimme virkailijalta neuvoa ja hänen mukaansa 20 puntaa riittäisi meidän neljän päivän ajeluille. Ihan ei riittänyt, vaan piti ostaa 6 punnalla lisää viimeisenä päivänä. Metromatkat tulivat meille maksamaan yhteensä 31 puntaa eli noin 43 euroa (Oyster Card pantti 5 puntaa matkahintojen lisäksi). Oyster Card on kuin luottokortti, joka painetaan metroporteilla olevaan pyöreään läpyskään portin aukaisemiseksi.  Metrolinjoja taitaa olla yhteensä 12 jos oikein laskin ;) Metrolla on kyllä tosi helppoa ja nopeaa liikkua paikasta toiseen.metroMeidän hotellia lähinnä oleva asema oli Bond Street.IMG_7969Bond Street Station  on ihan Oxford Street ostoskadun vieressä eli tosi hyvällä paikalla mielestäni. Heti aseman vieressä on yksi suosikki ostospaikkani Forever21 ja aika lähellä asemaa on myös ostosparatiisi Primark. Sellaisia halpakauppoja, jotka sopivat minulle ;) Forever21:llä on myös nettikauppa, jonne tuleekin aina silloin tällöin tehtyä tilauksia.oxford streetAina Bond Street asemalla metrosta noustessa tulvi viereisestä vohvelikioskista ihana tuoksu. Senpä vuoksi hotellille mennessä nappasimme lähes aina ohikulkiessa vohvelit mukaamme iltaevääksi. Suosikkimme oli mansikka-kermavaahto valkosuklaakastikkeella.vohvelitHotelliksi valitsimme saman kuin parin vuoden takaisella Lontoo-reissulla eli Mermaid Suite  hotellin. Oli mukava mennä samaan hotelliin, jossa oli aikaisemmin ollut :) Tuttua ja turvallista, ei mitään prameaa mutta ei huonokaan. Harmittaa vain kun hotellin respassa sanoivat heti, että olisit vaan suoraan ottanut sähköpostilla yhteyttä, niin olisivat antaneet edullisemman hinnan kun näin uudestaan saapuu samaan hotelliin. Otimme neljän hengen huoneen, joka maksoi 737 euroa kolmelta yöltä. Huoneemme oli reilun kokoinen ja neljännessä kerroksessa, jossa ei muita huoneita ollutkaan. Hissiä ei ollut, joten neljänteen kerrokseen kipusimme aina 71 porrasaskelmaa! No teimme sen vain kaksi kertaa päivässä ja liikunta on aina hyväksi ;) Vasemmalla alareunassa näkyy tuon meidän tornihuoneiston ikkunat :) Aamupala oli hotellissa aika vaatimaton; yksi croissant, paahtoleipää, muroja, jogurttia, mehua ja kahvia. Mitään leikkeleitä eikä vihanneksia ollut, vain hillo-, voi- ja juustonappeja. Hyvin sillä aamiaisella kuitenkin pärjättiin.MERMAID SUITE HOTELVälittömästi kun olimme saaneet vietyämme matkatavarat hotellihuoneeseen suuntasimme läheiseen Spaghettihouse ravintolaan pizzalle. Ulkona olevan mainoksen mukaan siellä sai illan tarjouksena kaksi pizzaa yhden hinnalla, joten päätimme heti vähän säästää reissun ravintolakustannuksissa ;) KESKIVIIKKO SPAGHETTIHOUSEEnsimmäisen päivän iltana kävimme heti itse asiaan eli tutustuminen nähtävyyksiin aloitettin. Loistavina matkaoppainamme toimi tyttäremme, joten meidän ”vanhusten”;  intervallijaksolaisiksikin nimettyjen rouvien ei tarvinnut huolehtia muusta kuin, että pysymme perässä :)IMG_7993Ensimmäiseksi nähtävyyskohteeksi valitsimme iltavalaistun Tower Bridgen. Se riittikin ensimmäisellä matkapäivällä ja palasimme ruokakaupan kautta iltapalaostosten kera takaisin hotelliimme.TOWER BRIDGEToisen matkapäivän aloitimme heti aamupalaravintolan auettua klo 8.00 aamupalalla. Aurinko paistoi heti aamusta ja ilma oli keväinen kuin Suomen toukokuussa. Suuntasimme metrolla kohti Big Beniä. Upea torni jäikin viime Lontoon reissulla vähän huonommalle katselulle sateisen sään vuoksi. Tällä kertaa auringon säteet toivat loistokkaasti esille kullanhohtoisen kellotornin ja kamera lauloi :DID BIG BENNäillä seuduilla pitikin kuvata joka kantilta, koska juuri tästä kohtaa on otettu kuva, joka tulee koristamaan nuorimmaisemme asunnon olohuoneen seinää Omatapetilta tilaamani valokuvatapetin muodossa. Varsinkin tulevan valokuvatapetin upeat katulyhdyt piti nähdä oikein läheltä. Tietysti myös pakollinen puhelinkoppi kuva piti ottaa ja siihen löytyikin sopiva koppi  juuri näiden valolyhtyjen vierestä ;)kuvakatuToisella puolella Thames-jokea samalla seudulla oli myös kuuluisa London Eye. Aluksi oli tarkoitus pikku rundi tällä suurella karusellilla pyörähtää, mutta päätimme jatkaa matkaa.london eyePäivän ohjelmassa oli nimittäin etsiä teatteri, jossa pääsemme katsomaan kuuluisan Mamma Mia -musikaalin. Aluksi menimme metrolla Leicester Square -asemalle, jossa on myyntipisteitä, joista voi ostaa kaikkiin musikaaleihin lippuja. Kysyimme siitä Novelle-teatterin Mamma Mia -esityksen lippuja, joiden hinnaksi virkailija ilmoitti 45 puntaa ja paikka oli toisella tasolla toisessa reunassa. mamma miaEhdotin kuitenkin tytöille, että kävelemme suoraan aika lähellä olevaan Novelle-teatteriin ja kysymme vielä sieltä lippuja päivän näytökseen. Näin teimme viime Lontoo-reissullammekin ja saimme edulliset liput sillä tapaa. Niin kävi nytkin; teatterista suoraa ostettuna saimme liput erittäin hyvälle paikalle keskelle alatason katsomoa noin 11. riville ja hinta oli vain 20 puntaa per henkilö! Melkoinen säästö :) Esitys oli henkeä salpaavan upea! Suosittelen lämpimästi. Toinen mielenkiintoinen musikaali olisi ollut Beatlesin musiikkia sisältävä Let It Be, mutta siinä ei ole tarinaa kuten tässä Mamma Miassa, joten valitsimme tämän ja kyllä kannatti, ihan parasta viihdettä!mamma mia lippuKoska ostimme liput ajoissa oli meillä aikaa käydä lounastamassa ennen esityksen alkua, niinpä suuntasimme blogeissa suositeltuun Byron hampurilaisravintolaan nauttimaan hamppariateriat. Ihan ok hampurilaisia, tosin vähän oli kärähtäneen rasvan makua pihvissä….BYRON BURGERPäivänäytöksen ansiosta ehdimme vielä teatteriesityksen jälkeen illaksi shoppailemaan Westfieldin ostoskeskukseen, jossa viihdyimmekin sulkemisaikaan klo 22.00 asti. Tämä Westfield sijaitsi Shepherd Bush metroaseman vieressä. Toinen isompi Westfield ostoskeskus on Stradford metroaseman vieressä ja siellä sijaitsee mm. valtava kolmikerroksinen Forever21 myymälä. Harmiksemme emme tienneet vielä Lontoossa, että näitä Westfield ostoskeskuksia on kaksi ja se toinen isompi jäi käymättä :( Ostoskeskuksessa nautimme iltapalaksi Meksikolaisen keittiön antimia; burritos.westfield ostoskeskusKolmannen matkapäivän aloitimme myös aikaisella klo 8.00 aamupalalla. Aamiaisen jälkeen suuntasimme Buckinhamin Palatsiin. Lippukin oli salossa, joka merkitsee kuulemma sitä, että kuningatar on paikalla. buckinham palaceBuckinhamin palatsista suuntasimme toiseen palatsiin; prinsessa Dianan aikanaan asustamaan Kensington Palaceen. Nykyään siellä ei taida enää kuninkaallisia asustella, koska siellä sijaitsi matkamuistokauppa sekä kahvila. Nautimme kahvilassa kahvit ja käytimme kuninkaallista wc-tilaa ;) Ainakin nuo miesten, naisten ja lastenhoitohuoneen merkit olivat kuninkaallisella tyylillä kruunuineen :)kensington palacePerjantai-iltana ohjelmassamme oli tyttäreni Lontoossa asuvan ystävättären tapaaminen. Sovimme kohtauspaikaksi Piccadilly Cirkuksen, joka onkin aika yleinen kohtauspaikka. piccadilly cirkusTyttäreni ystävätär oli varannut meille MOMO-nimisestä marokkolaisesta ravintolasta pöydän, jossa nautimme illallisen. Valitsimme patalammasta, joka kyllä näytti vähän epämiellyttävältä, mutta annoksen lammas oli kyllä mureaa ja maukasta.momoTyttäreni ystävätär vei meidät vielä tutustumaan paikalliseen Coctail-baariin nimeltään Aqua, jossa nautimme lasilliset kylmää siideriä. Baarin kattoterassilta avautui upea näkymä Lontoon ylle, josta bongasimme mm. punaisilla valoilla valaistun London Eyen.IMG_8085Neljäs matkapäivä alkoi tuttuun tyyliiin klo 8.00 aamupalalla. Luovutimme heti myös huoneet ja jätimme matkalaukkumme päiväksi hotellin respaan säilöön. Lauantai-iltana meillä oli jo paluujunamatka illalla kohti Stanstedia, jossa meillä oli hotellivaraus viimeistä matkayötä varten varhaisen paluulennon vuoksi. Hotellin luovutuksen jälkeen suuntasimme tutustumaan kuuluisaan Harrodsin tavarataloon.harrodsSiellä olikin paljon kallista katseltavaa ;) Kuvasin muutaman kivan kattauksen tavaratalossa. Katselimme upeita koriste-esineitä; mm. iso laakea lasinen hedelmäkulho kullanvärisellä jalalla maksoi 22.500 puntaa! Olikohan se jalka aidolla kullalla päällystetty!harrods 2Myös upeita makuuhuonepetauksia tuli ihasteltua.IMG_8101Puhumattakaan niistä herkkutiskeistä!harrods 3Ostimme pari leivosta, nappasimme Starbucksista Take Away -kahvit ja suuntasimme läheiseen Hyde Park -puistoon piknikille :)picnic hyde parkPuiston lammella ihastelimme maisemia ja joutsenia, jotka tulivat ihan viereen.hyde park 2Kahvittelun jälkeen kävelimme puiston läpi kohti Oxford Street kotikatuamme.hyde park oxford street pääMatkan varrella ihastelimme taivaalla näkyviä lentokoneiden jättämiä vauhtivanoja. Onhan valtava Heathrown lentokenttä ihan keskustan lähellä. hyde park 1Oxford Streetin kadun varrella oli näytillä tällaiset söpöt hauvelit Junior ja vähän vanhempi senior, joka näytti ihan pehmolelulta :)koiratShoppailuun jälkeen käytiiin vielä tutustumassa Sohoon ja Chinatowniin.chinatownChinatownissa käytiin lounaalla Indian Maharaja-ravintolassa syömässä Kanakormat. Hyvää oli ja ruoan jälkeen tarjoilija toi kuumat käsienpesuliinat jokaiselle, tälläista en ollut ennen ravintolassa kokenutkaan.indian maharadjaViimeisen illan päätteeksi kävimme vielä shoppailemassa sekä Oxford Streetillä että Westfieldin ostoskeskuksessa uudemman kerran. Noin klo 19.00 haimme matkalaukkumme ja suuntasimme Liverpool Street rautatieasemalle, josta Stansted Express vei meidät Stanstedin lentokentälle. Otimme sieltä taksin parin mailin päässä sijaitsevaan viimeisen yömme hotelliin nimeltään Desalis Hotel. Tarkoitus oli nauttia hotellissa kiva viimeinen ilta viineineen ja illallisineen. Hotellin nettisivut kertoivat upeasta hotellista, joka osoittautui aivan karuksi paikaksi :( Hotellin kotisivuilla oli kuvia upeasta ruokasalista upeine sisustuksineen, joka paikanpäällä oli täysin erilainen. Kaikki kalusteet, matot, ym. olivat täysin muutettu; eikä tosiaankaan parempaan suuntaan! Hui; puistattaa ihan kun ajatteleekin sitä paikkaa! Ei tehnyt mieli edes kuvia ottaa! Niinpä meidän viimeisen iltamme tunnelma lässähti täysin, vielä junassa nauru oli herkässä ja ilo ylimmillään, kuten kuva kertoo :D Söimme kuitenkin hotellissa pizzaa, joka oli ihan hyvää. Salaattiakin olisimme halunneet, mutta salaatti oli loppunut :/ Nopeasti vaan nukkumaan tunkkaiseen ja rähjäiseen huoneeseen ja odottamaan aamuseitsemäksi tilattua taksia.  IMG_8141Lentomme lähti klo 9.20 paikallista aikaa ja perillä Skellefteåssa olimme noin klo 12.45 ruotsin aikaa eli melkein puoli tuntia aikataulua edellä! Voitettu aika kului kuitenkin pitkässä ja puuduttavassa passintarkistusjonossa ja pääsimme aloittamaan kotimatkan pienimuotoisen lentokenttäravintolan päivällisen jälkeen noin klo 14.00 ruotsin aikaa. Perillä Torniossa olimme noin klo 18.00.

MATKAKULUERITTELY:

– automatka Tornio – Skellefteå – Tornio; 12 euroa/hlö

– Lennot Skellefteå – London – Skellefteå; 170 euroa/hlö

– Hotelliyöpymiset 4 yötä neljän hengen huoneissa; 210 euroa/hlö

– Junalippu Stansted – London – Stansted; 22,50 euroa/hlö

– Metrolippu 4 päivää; 44 euroa/hlö

– Parkkimaksu Skellefteån lentokentällä;  71 euroa = 17,75  euroa/hlö

Yhteensä matkakulut 476,25 euroa/hlö

15 Responses to “Loma Lontoossa”

1. päivi sanoo:

Oi, kuinka kiva reissu teillä on ollut.
    Mekin mietitty Lontoota yhdeksi kaupunkiloma paikaksi. Kivasti annoit vinkkejä, kiitos!
    -päivi-

2. Minni sanoo:

Tuttuja maisemia! Me kävimme viime toukokuussa (muistaakseni se oli toukokuu…) lasten kans Lontoossa. Silloin 12-vuotias tyttönikin oppi käyttämään metroa ja suunnistamaan kartan perusteella ja tytöistä tulikin kympillä Lontoo-faneja :) Harrodsiin emme enää ehtineet. Itse olen käynyt siellä aikaisemmin. Me olimme Travelodge-hotellissa ja sekin oli edullinen, siisti ja hyvä palvelu ja ihan mertroaseman vieressä.

Reissut on aina mukavia! Varsinkin naisporukalla :)

• soile sanoo:

Ihana paikka tuo Lontoo on kyllä ja meillä oli niin hyvä matkaporukka. Nauraa sai monen kuukauden edestä! Harrods nyt on tavallaan ihan tavaratalo, tosin onhan siellä sitä valikoimaa aivan valtavasti. Mutta jos joku olis pitänyt jättää käymättä, niin tuon Harrodsin olisin hyvinkin voinut skipata ;) Tuo hotelli olikin tosi edullinen ja siistin näköinen, missä olitte olleet; pitääpä laittaa mielen.

3. Anniina sanoo:

Hieno matka teillä! Muuten, voinko kysyä että teetkö sisustussuunnitelmia myös muille kuin talotehtaan taloille (voiko suunnitelmia ostaa)?

• soile sanoo:

Oli kyllä aivan ihana matka! Olen jonkin verran aina silloin tällöin ottanut suunnitteluhommia myös vapaa-ajalle, vähän fiiliksen mukaan. En mitään kovin suuria juttuja. Minkälainen kohde sulla olis mielessä?

4. Marja K sanoo:

Voi, kuinka ihanalta teidän reissu kuulosti. Olisi niin kiva lähteä jonnekin kaupunkilomalle, mutta pitäisi saada joku saman henkinen mukaan. Yksin ei olisi mukava matkustaa. Tosin mun kielitaitokaan ei ole niin valtavan hyvää, että rohkenisin lähteä yksikseen.

• soile sanoo:

Oli kyllä tosi piristävää käydä vähän katseleen muitakin maisemia. Meillä oli niin kiva porukka koossa, että päätettiin reilu vuosi säästellä rahaa ja lähteä samalla porukalla New Yorkiin :)

5. Jassuntassu sanoo:

Ihana esittely Lontoosta! En oo koskaan vielä käynyt Lontoossa, joten esittely oli kiva juttu! Teillä oli upee reissu :)

• soile sanoo:

Kiva paikka, suosittelen lämpimästi. Paljon nähtävää. Meillä oli tosi kiva reissu :)

6. Hannaliina sanoo:

Tästä sitten printtaamme matkaohjelman seuraavalle Lontoonreissullemme :D Kiitos nojatuolimatkasta!

7. Väkertäjä sanoo:

Hieno reissu näytti olevan.
    Meilläkin ystäväisen kanssa ollaan jaamittu iät ajat Lontoota käyntikohteena. Niin vain on vuodet hujahtaneet, ettei olla vielä päästy matkaan… Tyttären kanssa meinattiin tempaista taannoin, vaan sekin jäi. Hän on kyllä Lontoo-konkari.
    Kivoja vinkkejä ja Lontoo-kuume nousi taas pintaan!
    Noh, kävästään kohtapuoliin auringossa ensin :)

• soile sanoo:

Lontoo on kyllä kiva matkakohde ja kätevästi sekä myös edullisesti pääsee suoraan tuolta Skellefteån kautta. Mukavaa aurinkomatkaa!

8. soile sanoo:

ULLALLE:
    Sinun kommenttisi oli mennyt Roskapostiviesteihin ja vahingossa poistin ne. Ehdin kuitenkin nähdä, että Ulla-nimiseltä henkilöltä oli tullut useampikin kiva kommentti, jotka harmikseni vahingossa poistin, kun sinne oli tullut jotain oikeasti roskaviestejä.

Ihana kuulla, että pidit Lontoon reissujutusta, senkin ehdin nähdä ja tarkoitus oli ne sinun kommentit sieltä julkaista, mutta ne valitettavasti lähtivät muiden mukana :(